czwartek

Obowiązki pracodawcy w zakresie BHP

Podstawowy obowiązek wynika z zasady zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Za stan bhp
odp. zawsze ponosi pracodawca. Także gdy sprawy bhp powierzył innej osobie.

Obowiązki pracodawcy:

  • Szkolenia = w zakresie bhp przed dopuszczeniem do pracy + szkolenia okresowe (w czasie pracy i na koszt pracodawcy).
  • Profilaktyczna ochrona zdrowia = badania lekarskie wstępne, okresowe i kontrolne.
  • Oceny ryzyka zawodowego = informowanie pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną przez nich pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.
  • Zapobieganie chorobom zawodowym = badać stężenia czynników szkodliwych, stosować środki zapobiegające,
  • Obowiązki odnośnie pomieszczeń, narzędzi, środków ochrony indywidualnej i odzieży roboczej = zapewnić.
  • Obowiązki związane z wypadkami przy pracy = zapobiegać, ustalać przyczyny, pierwsza pomoc.
  • Utworzenia służby bhp:

Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników
tworzy służbę BHP, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników
powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.

Ogólnie:

  1. organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
  2. zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bhp,
  3. wydawać polecenia
    usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń,
  4. zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
  5. zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.

Obowiązek pracodawcy dotyczący zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy odnosi się nie tylko do pracowników, ale obejmuje
także
wszystkie osoby wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek
pracy (np. um. zlecenia, um. o dzieło) w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a ponadto osoby prowadzące w zakładzie pracy lub miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą oraz studentów i uczniów niebędących jego pracownikami, ale odbywających zajęcia na terenie zakładu (art. 304 § 1 i 2 KP).

Obowiązki pracodawcy można podzielić na następujące kategorie:

Obowiązki w zakresie szkoleń:

Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2373 § 1 k.p.). Z powyższego wynika obowiązek:

  • przeszkolenia pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy,
  • prowadzenia szkoleń okresowych.

    Szkolenia w zakresie bhp odbywają się w czasie pracy i na koszt pracodawcy (art. 2373 § 2 i 3 k.p.).

    Obowiązki w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia:

    W ramach profilaktycznej ochrony zdrowia wymaga się przeprowadzenia badań lekarskich wstępnych, okresowych i kontrolnych. Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku (art. 229 § 4 k.p.). Żadne specjalne badania lekarskie nie zastępują orzeczenia o braku przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku pracy.

    Okresowe i kontrolne badania lekarskie przeprowadza się w miarę możliwości w godzinach pracy i na koszt pracodawcy.

    Obowiązek oceny ryzyka zawodowego:

    Art. 226 k.p. nakłada na pracodawcę obowiązek:

    • oceniania i dokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą,
    • stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających to ryzyko,
    • informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną przez nich pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.

    Obowiązek zapobiegania chorobom zawodowym:

    Pracodawca jest obowiązany stosować środki zapobiegające chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą (art. 227 k.p.). W celu spełnienia tego wymagania, pracodawca powinien w szczególności utrzymywać w stanie stałej sprawności urządzenia ograniczające lub eliminujące czynniki szkodliwe dla zdrowia oraz urządzenia służące do ich pomiarów.

    Wszystkie stężenia i natężenia czynników szkodliwych powinny być badane i mierzone przez pracodawcę, a wyniki pomiarów – rejestrowane, przechowywane i udostępniane zarówno pracownikom, jak i organom kontroli nad warunkami pracy (np. inspektorom Państwowej Inspekcji Pracy, czy Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Koszty badań i pomiarów pokrywa pracodawca.

    Każdy przypadek rozpoznanej choroby zawodowej (lub tylko podejrzenia o nią) pracodawca powinien zgłosić właściwemu organowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Państwowej Inspekcji Pracy. Oprócz tego, w przypadku rozpoznanej choroby zawodowej pracodawca powinien:

    • ustalić przyczyny jej powstania oraz charakter i rozmiar zagrożenia chorobą;
    • przystąpić niezwłocznie do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej;
    • zastosować niezbędne środki zapobiegawcze;
    • zapewnić realizację zaleceń lekarskich.

    Pracodawca jest obowiązany także prowadzić rejestr zachorowań.

    Obowiązki odnośnie pomieszczeń, narzędzi, środków ochrony indywidualnej i odzieży roboczej:

    Szereg obowiązków spoczywających na pracodawcy dotyczy pomieszczeń pracy, narzędzi, środków ochronnych, czy odzieży roboczej. Przede wszystkim pracodawca powinien:

    • zapewnić pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników (art. 214 § 1 k.p.);
    • utrzymywać obiekty budowlane i znajdujące się w nich pomieszczenia pracy, a także tereny i urządzenia z nimi związane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy (art. 214 § 2 k.p.);
    • zapewnić odpowiednie:

      - urządzenia higieniczno-sanitarne;

      - niezbędne środki higieny osobistej,

      - środki do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku (art. 233 k.p.);

    • zapewnić nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej (spełniające wymagania dotyczące oceny zgodności) zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować o sposobach posługiwania się tymi środkami (art. 2376 § 1 k.p.);
    • zapewnić odzież i obuwie robocze (art. 2377 k.p.);
    • zapewnić posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych (art. 232 k.p.).

    Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy (art. 2379 k.p.).

    Zgodnie z przepisami art. 213 – 214 k.p. oraz art. 215 – 219 k.p., pracodawca ma obowiązek spełniania określonych tamże wymagań w zakresie:

    • budowy i przebudowy pomieszczeń pracy,
    • wyposażania stanowisk pracy w maszyny i urządzenia techniczne, spełniające wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach i odpowiednio zabezpieczone.

    Szczególne środki ostrożności muszą być zachowane przy pracy z substancjami niebezpiecznymi, w tym rakotwórczymi i o działaniu mutagennym, z czynnikami biologicznymi, czy przy promieniowaniu jonizującym oraz procesach pracy stwarzających szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia.

    Obowiązki związane z wypadkami przy pracy:

    Jeśli w zakładzie pracy dojdzie do wypadku, pracodawca ma obowiązek:

    • podjąć działania eliminujące lub choćby ograniczające zagrożenie;
    • zapewnić udzielenie pierwszej pomocy wszystkim poszkodowanym;
    • zapewnić w przewidzianym trybie ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku;
    • zastosować odpowiednie środki zapobiegające wypadkom.

    O wypadku śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym, pracodawca ma obowiązek zawiadomić właściwego inspektora pracy i prokuratora (art. 234 k.p.).

    Pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr wypadków przy pracy. Ponosi on też koszty związane z ustaleniem okoliczności i przyczyn wypadku.

    Inne obowiązki pracodawcy:

    Pracodawca jest obowiązany wydawać szczegółowe instrukcje i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy (art. 2374 § 2 k.p.).

    Ponadto pracodawca jest zobowiązany:

    • konsultować z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania związane z bhp (art. 23711a § 1 k.p.),
    • odbyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nim obowiązków; szkolenie to powinno być okresowo powtarzane (art. 2373 § 21 k.p.).

    Obowiązek utworzenia służby bhp:

    W przypadku, gdy zakład zatrudnia do 100 pracowników, pracodawca zamiast tworzenia służby bhp, może powierzyć jej zadania pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, a w ostateczności – specjaliście spoza zakładu pracy. W szczególnych przypadkach i pod pewnymi warunkami pracodawca może sam wykonywać zadania służby bhp.

    Obowiązki pracowników służby bhp w zakładzie pracy określa szczegółowo rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Katalog zadań służby bhp jest bardzo szczegółowy i wyczerpujący. Oznacza to, że nie można jej obciążać dodatkowymi zadaniami w ramach jej funkcji.

    Obowiązki kierownika w zakładzie pracy:

    Osoba kierująca pracownikami (niekoniecznie pracodawca) jest obowiązana (art. 207 § 3 i 212 k.p.):

    • znać, w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na niej obowiązków, przepisy o ochronie pracy, w tym przepisy oraz zasady bhp;
    • organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp;
    • dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem;
    • organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami pracy;
    • dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego;
    • dbać o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem;
    • egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bhp;
    • zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.


     

    Zakładanie i rejestracja spółek + obsługa prawna + obsługa księgowa (Poznań)

    Zadzwoń i sprawdź naszą ofertę, tel. (061) 86-888-48

    www.matysiak-kancelaria.pl

    Linki sponsorowane

    DORADCA PODATKOWY * BIURO RACHUNKOWE
    Usługi księgowe, kadry i płace, obsługa prawna

    ul. Grunwaldzka 38A/5, Poznań

    tel. (061) 86-888-05

    podatki@matysiak-kancelaria.pl

    www.ksiegowa-poznan.pl